THE LOSS OF ABILITIES
(2003)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Loss of Abilities - 2003
(A képességek elvesztése)

 

A felvétel és a keverés az Atlantis Room-ban készült 2003 Február és November között.
Hangszerelés, keverés, dalírás, gitáron, basszusgitáron ill. billentyűs hangszeren közreműködés: Cseke Ferenc
Kivétel a "Borne On Wings of Know Return" című dal amit Kerry Livgren, Steve Walsh, Robby Steinhardt, Dave Hope,
Phil Ehart és Cseke Ferenc írt.

A felvétel során a következő hangszereket és tartozékokat használtam:
Jackson Guitars, Hohner Bass Guitars, Roland Keyboards, Digitech Guitar Processor,
Earnie Ball & D'addario Strings, Magix Music Maker, Cakewalk 8.0 Midi Sequencer, Soundforge 4.5

Néhány szó a dalokról:

Ugyanazokat a hangszereket, programokat és felvételi technikákat használtam mint az előző Mirrors demónál, tehát ebben fejlődés nincs. Az összkép így még mindig nagyon kezdetleges, pedig hát a dalok nyilván megérdemelnének egy sokkal jobb megszólalást is. A dobgép itt is hazavágja az egész produkciót: kidolgozatlan, nagyon sok rajta a magas hangszín, túlságosan csilingelnek a cinek, és a gitárokban sincs kellő mennyiségű dög. Lehet, hogy ezt a demót is újra fel kéne vennem?:))) A saját dalok után következő bónusz dal/egyveleg egy nagy tisztelgés az egyik kedvenc zenekarom, a Kansas előtt. A saját szerzeményeket pedig tartalmilag rá lehet fűzni egy érdekes koncepcióra, melyet a dalcímekben olvasható állatok neveiből érdemes kikövetkeztetni. "A képességek elvesztése" albumcím is arra utal, hogy nekünk embereknek mennyire eltompultak azon ősi képességeink, amelyeket a vadon élő állatok még mindig birtokolnak. Életünket nap mint nap egyre kényelmesebbé és könnyebbé változtatjuk, megoldanak helyettünk mindent a gépek, melynek következményeként elfelejtjük használni a saját szerveinket... Lassan már gyalogolni is elfelejtünk, ha mindenhová autóval járunk, s szép fokozatosan eltompulnak az érzékszerveink is, ha mindent könnyebbé teszünk. Nem is olyan rég az indiánok még a széljárásból képesek voltak megállapítani, hogy merre van a vad, mi pedig már műholdakkal és GPS-el határozzuk meg a dolgok helyzetét. Ha ezen a csapásvonalon folytatjuk, előbb-utóbb valóban nem lesz szükségünk az érzékszerveinkre, hiszen megoldanak mindent helyettük a gépek. A legjobb példa erre talán a vadon élő sas elképesztően kifejlett szeme: nem tud használni távcsövet, így még szüksége van az éles látására ahhoz, hogy életben maradjon...

 

Eagle  (7.46)
(Sas)
/Cseke F./

Hard rock és metal alapokra íródott nóta egy kis szintivel színesítve, melyben a fülbemászó dallamok talán egy kicsit ragadósra is sikerültek. Nyilván ebből is lehetett volna "énekes" nótát kovácsolni, hiszen az alapok szinte üvöltenek az énekdallamokért, azonban jómagam már leszoktam az éneklésről, így inkább a gitárom énekel helyettem...:) A dal középrészénél visszatérő basszusfutamok alatti szólók improvizatív jellegűek, de a nóta nagy része is abszolút ihletett módón született, s ezeket az ötleteket próbáltam végül olyan jellegű nótává alakítani, hogy hangulatában próbálja visszaadni azt a szabadság érzetet és mozgásteret amit egy sas repülés közben átérez(het)... A kivitelezés persze távolról sem tökéletes!

 

Filly Rider  (3.33)
(Kancacsikó hajtó)
/Cseke F./

Lendületes alapokra helyezett ikerszólós nóta. Legnagyobb érdekességei talán a verzékben hallható "nyerítős" riffek, melyek teljesen spontán születtek és a dalcímet 1000 százalékban kifejezik...:))) A "galoppozós" zenei megoldásokra felépített dal a végkifejletben kétlábgépes, trappolós, vágtázós témává bontakozik ki, ami eléggé elcsépelt dolognak számít manapság, azonban ehhez a koncepcióhoz egyértelműen ilyesmi illett a legjobban...

 

Squirrell On Fire  (4.43)
(Mókus az erdőtűzben)
/Cseke F./

Harmónika, csemballó és gitár hozza a fő dallamokat ebben a játékos középkori hangulatú dalban. Ez is egy ihletett téma, amit nem is nagyon változtattam meg, csak egy kis körítést tettem hozzá... A madárcsicsergéssel és az effektekkel az erdő hangulatát akartam felidézni, de leginkább az erdőtűz elől menekülő mókus fürgeségét próbáltam zenében visszaadni, amint ágról ágra menekül a veszély elől... A végkifejlet melankólikus reneszánsz hangulatú csemballós és nagyzenekari témája szintén könnyen a fülekbe tud ragadni...

 

Dogs of Louisiana  (4.43)
(Louisiana kutyái)
/Cseke F./

Blues-os, szaggatott riffekkel indul ez a dal és improvizációs, rögtönzött szólókkal folytatódik. A megvalósítás persze közel sem tökéletes, hiszen elég sok ritmikai hibát fedeztem fel benne utólag, pedig egyébként nem lenne rossz nóta, csak véleményem szerint ezt leginkább egy hús-vér zenekarnak kellene előadni. A vége felé kibontakozó southern-es (erre utal a részben a dalcím is) téma és szóló kifejezetten dögösre sikeredett.:) A megszólalással persze itt is nagyon elégedetlen vagyok: a gitárok borzalmasan szólnak, a szintidob pedig egyenesen katasztrófa...

 

The Snake  (8.42)
(A kígyó)
/Cseke F./

Keleties motívumokkal és lassan építkezik fel ez a kompozíció, valahogy úgy, ahogyan egy kígyó is hipnotizálni szokta az áldozatát. A keleti témákat aztán felváltják a "súlyos" riffek, hogy aztán újra visszatérjen a vezérdallam és a misztikus hangulat. A nóta végén lekeverődő ikerszóló pedig ismét roppant fülbemászóra sikeredett, azonban ezzel a megszólalással ezt is bűn volt lemezbe préselni...:) Egy nap talán újra rögzíteni fogom e nótákat egy hozzájuk méltó hangzással.

 

Borne On Wings of Know Return  (37.50)
(Szárnyakkal született)
/K. Livgren-S. Walsh-R. Steinhardt-D. Hope-P. Ehart-Cseke F./

.

Egy számomra felfoghatatlan munkásságú és elképesztő dalcsodákat teremtő zenekar, a KANSAS előtt tisztelgek ezzel az egyveleggel. Az elgondolás és az ötlet, ahogyan ezeket a dalokat összefűztem, mind szép és jó, de a megvalósítás sajnos hagy némi kívánni valót maga után. Ez leginkább a megszólalásban köszön vissza, mivel az eredeti szerzemények többnyire brilliánsan szólnak... Sajnos ezen a felvételen rögtön megmutatkozik a tapasztalatlanságom: a dobgép, a gitárok és a szintis hegedű elképesztően gyenge minőségben szól. Azonban aki ezek után mégis tesz vele egy próbát, az próbáljon meg e hiányosságok felett valahogy elsiklani. Ugyanakkor fontos még megjegyezni azt is, hogy ez az instrumentális egyveleg szinte csak azoknak lesz valamennyire érdekes, akik legalább annyira ismerik a KANSAS-t mint én (tehát rajtam kívül még 3 ember...:)), mert egyébként első hallásra ez a 38 perces dalcsokor meglehetősen tömör és masszív kompozíciónak fog tűnni, melyet nem egyszerű feladat megemészteni!

A dalok listája amelyek elhangzanak a feldolgozásban:

A Glimpse of Home (Intro)  
Icarus  
Portrait  
Child of Innocence  
Portrait (Reprise)  
Down the Road  
The Devil Game  
Loner  
How My Soul Cries Out For You  
Hold On  
Dust In the Wind  
Song For America  
Point of Know Return  
Questions of My Childhood  
Miracles Out of Nowhere  
Journey From Mariabronn  
Lightning's Hand  
Carry On Wayward Son  

 

 

 

Zene