STATION X - Dust (2003)

ZENÉSZMAGAZIN > 2003. augusztus

A Zenészben demoról nem írok kritikát, ezért marad az email. Meghallgattam a lemezeteket, és úgy gondolom, nagyon szépen kidolgozott részletekbol áll. De meg vagyok gyozodve róla, hogy nem csak azért kellene dobost keresnetek, hogy koncertezni tudjatok, legalább ilyen fontos lenne, hogy egy jó tempójú, muzikális dobos ésszeruen egyszerusítsen az muzsikátokon. A gépdob néha túljátszott hangszerszólamként "szétüti" az alapot (gondolom, nem kevés munka van benne), viszont nekem jólesne kicsit hátradolni, átvenni a kevésbé széttördelt lüktetést. Úgy képzelem, egy dobossal a próbákon együtt játszva gördülékenyebbé, folymatosabbá tehetnétek a kompozícióitokat, az átvezetéseket, a hirtelen tempóváltásokat Talán nem muszáj minden arrange-ot kiütni, hansúlyozni dobbal. Szerintem Magyarországon minden rétegzenének számít - tudjátok: kicsi piac... -, ezért felesleges az énekest eroltetni. Ha úgy érzitek, mindent el tudtok játszani, amit szeretnétek, élvezni tudjátok a saját zenéteket, ne akarjatok nem létezo közönségigényeket kielégíteni. Nekem meggyozo a teljesítményetek, de néha túl sok mindent surítetek egy formába. A komponálásnál nem törekedtek a teljes ív kialakítására, a hatásos bevezeto után általában egyenrangú zenei részek sorakoznak, nem mindig érzem a csúcspontot. Kicsit elkapkodjátok a befejezéseket, mintha beleunnátok, félbehagynátok a dolgot. Nem is értem, miért, hiszen más részletet aprólékosan kidolgoztok. A követhetobb, könnyebben megjegyezheto dallamíveket váltó hangszerszóló is izgalmasabb, dinamikusabb lenne, most a téma és az improvizáció egybeér. Szépen, kultúráltan muzsikáltok, jó ízléssel (ez talán mindennél fontosabb), szép hangszíneken (ez a gitárokra is vonatkozik). Szerintem nagyon jót tett a fületeknek, a zenei gondolkodásmódotoknak a számítógép, tisztábban, tudatosabban halljátok a szólamokat, fegyelmezettek, pontosak vagytok. Remélem éloben is tudjátok mindezt. Sok sikert kívánok a további munkátokhoz:

Éry Balázs

 

HAMMERWORLD > 2003/3 155. szám

Már a négy bonyhádi srác 2001-es első anyaga, a Ken is igen jó benyomást tett rám és ez most sem változott, sőt. A csapatot elsősorban azoknak ajánlanám, akik szeretik az instrumentális, gitáros-billentyűs progresszív zenéket, a Station X ugyanis ezen a vonalon utazik. Hol a rockosabb, hol a metalosabb oldalra közelítenek rá; ami pedig mindvégig jellemzi dalaikat, az a kimondottan ízléses, virtuóz, de mégsem magamutogató hangszeres játék, a jól kitatált, szép dallamfűzések, valamint a megkérdőjelezhetetlen zenei tudás. Az tizenegy trackes, ötvenpercnyi - tehát gyakorlatilag nagylemez hosszúságú - hangzó anyag szerintem jobban is szól elődjénél, habár több dinamikát, teltséget még így is elbírna. Egy élő dobosról nem is beszélve, ezt a problémát ugyanis még mindig nem tudták megoldani a fiúk. (Mondjuk szerencsére a komputert sikerült úgy programozni, hogy a dobhangzás nem lett bántóan művi.) Mindezzel együtt a banda abszolút lemezérett: ugyan az instrumentális rock/metal mindig is réteg zene volt, azonban ennek a muzsikának is megvan azért a maga masszív kis bázisa, amelyre ha szolidan is, de lehet építeni. Szerintem a csapatnak mindenképpen meg kéne próbálkoznia a Böszörményi Gergely féle - Periferic Recordsszal, kis hazánkban ui. ott jelennek meg ilyesfajta zenéket tartalmazó kiadványok. Úgy gondolom, akik olyan dalokkal képesek előállni, mint a húzós, pörgős Sand-spout, a lassan kibontakozó Stream, a megtekert és játékos The Hive vagy a szépséges-megnyugtató Fragile, azok igazán megérdemlik a lehetőséget a szélesebb körű bemutatkozásra is. A tagság (nevesítem is őket, mert megérdemlik: Cseke Ferenc - gitár, Hajas Zoltán - gitár, Barabás György - billentyűk, Barabás Péter - basszus) helyében én mindenképpen elkezdenék komolyabban nyomulni ezzel az anyaggal, merthogy a muzsika minőségét, a srácok zenei tudását és alázatát bizony lehetetlen elvitatni. Ami pedig további adalék a srácok pozitív hozzáállását illetően: ezt a felvételt ingyen (!), mindössze postaköltség ellenében elküldik bárkinek. Akinek kevéske kis affinitása is van az instru muzsikák irányában, máris felveheti a kapcsolatot a zenekarral.

SCH-DT

 

ROCKINFORM > 2003. július - augusztus XII. 6. szám

A Nightwing utódjaként alakult, instrumentális prog.rock/metal zenét játszó bonyhádi zenekar "Ken" c. demója méltán kapott pozitív kritikát lapunktól (2001. nov.). Sajnos, az elmúlt másfél évben sem tudták pótolni a hiányzó dobost és énekest, de a zenélés szeretete hajtja őket tovább. Új "Dust" címet viselő CD-jük tizenegy óriási számot tartalmaz. Amint a dobprogram cinhangzásán túltettem magam, már csak az élvezkedés maradt ötven percen keresztül. A Station X tagok (Barabás György - billentyűs hangszerek, Barabás Péter - basszus, Cseke Ferenc - gitár, Hajas Zoltán - gitár) zenei intelligenciája, hangszeres tudása és kompozíciós készsége lenyűgöző. Nem túlzó a Spock's Beard, a Rush és a Stratovarius nevét említeni velük kapcsolatban, darabjaik komplexitását illetően. A részletekbe nem mennék bele, hogy kik és milyen mértékben hathattak rájuk. Zseniálisan ötvözik a legelőremutatóbb prog. irányzatokat, a '70-es évek space-rockját és a gitármágusok (pl. Satriani) zenéit. Témáról- témára olyan érzés tölt el, mintha egy prog.rock szentélyben bolyonganék. Sőt, inkább egy gigantikus arborétumban, melybe a fiúk egyenként ültették a palántákat, csemetéket és most teljes pompájában gyönyörködhettek önálló életre kelt "művükben". A gyors, sodró és komplex, remek gitár-billentyűs szólókkal teli számoktól, mint a "Sand-spout" vagy "The Hive", a klasszikus ihletésű darabokon át, az "agyrém-szerűen" súlyos progresszióig, mint a "Hoax", a "Fade Out" vagy a gabrielesen (korai Genesis) disszonáns és nyomasztó "A Shadow's Dream", elég széles a spektrum. A billentyűs hangszínek teljes repertoárját (csembalótól a fuvoláig) kihasználó Barabás György a zenei agy, de mindannyian írtak számokat és együtt dolgozták össze azokat. A kis érből óriási folyammá duzzadó "Stream" és az egyiptomi beavatási szertartásokról szóló, varászos dallamokat halmozó "Stardance Mystery" az abszolút kedvencek. Vonós és oboa szólót rejt a "Pleasure's Resurrection" közjátéka, bár brácsát is szerettek volna. A záró "Actus Purus" tiszta cselekedete pedig Cseke F. és Barabás Gy. felelgetős szólóival nyűgöz le. A koncertekre In Flames, Dream Theater és Metallica feldolgozásokkal is készülnek. Tömény, mégis mértéktartó a "Dust" demo, egy mondatban összegezve: "párbeszéd a csillagokkal". Nagyon fontos, hogy komoly lehetőséghez jussanak, esetleg vendégzenészekkel. Különben jelentős veszteség érheti a magyar rockzenét, mintha sose lett volna East és ennek okán Varga János Project sem. A CD-t postaköltség ellenében minden érdeklődőnek INGYEN elküldik. (Küldjétek el a kiadóknak is!)

Lukács Attila Zsolt

 

SHOCKMAGAZIN > 2003. július

Progresszív gyorsvonat érkezik az X Állomásra, tííírararííírararíííí. Instrumentális zenét rejt a CD, a legegyértelműbb hatások a Dream Theater, Liquid Tension Experiment felől érkeztek, néha túl egyértelműek is. A hangszeresek túl vannak már azon, hogy instrumentumaik gombjait tekergessék értelmetlenül, ez tény. A hangok a helyükön vannak legtöbbször, pontatlanságot se hallani (leginkább azért, mert a srácok megfelelő ember híján kénytelenek japán, kocka alakú dobossal - azaz dobgéppel - dolgozni). A technikásabb dalokban kicsit a "most mutasd meg" elvet érzem, a hangszerek, főleg a gitárok szólóznak, csavarják az ütemeket, és néhol eléggé úgy érzem, direkt a "legyünk még elvontabbak" mottó jegyében tekergetik a dalok alapjait. Leginkább ezt érzem hibának: A zene alapja a Dal kellene, hogy legyen, de ez a legtöbb esetben nem így van. Még a legnagyobb virgamágusok is, lásd Liquid Tension vagy egyebek, úgy írják meg az agyonszólózott, széttekert nótáikat, hogy legyen bennük valami fogódzó, egy markáns főriff, vagy egy "refrén", ami segít a hallgatónak a nótát az emlékezetébe vésni és megszeretni. A Fragile című líraibb szerzemény már jófelé tapogatózik, itt inkább Satriani, vagy nyugisabb Marty Friedman hangulatokat vélek felfedezni, már majdnem Dal ez a nóta. Viszonylag szól minden, bár dög és erő sajnos pici sincs a felvételben - ez gondolom anyagi okokra vezethető vissza. A szinti hangszínek is kissé vékonyak, amolyan játék-Casiokra emlékeztetnek, a gépdob pedig sajnos még a gépdobok között is az egyik legputtyogósabb. A netről le lehet tölteni normális hangmintákat, akár egy trackerrel össze lehet rakni élőbb hangzású dobokat. Konklúzió? Hmm, attól függ, miért instrumentális a zenekar. Ha kényszerből, akkor mindenképpen egy jó énekes megtalálása legyen a cél (a dobos mellett persze), és onnantól a jó hangszeres képességeket karakteres dalok megírására lehet fordítani, ahol az énekes részek közötti szólóknál nagyon jó szolgálatot fognak tenni a virgák és a megtekert ötletek. Ha pedig instru banda akar maradni a Station X, akkor átgondoltabb kompozíciók, maradandóbb alkotások megírása a cél. Az itt hallható alapok nagyon ígéretesek ehhez. Ez az a demó, amin azt hallom, hogy a következő lehet igazán jó, ha jó felé haladnak. Sok sikert hozzá.

Bátky Zoltán (Wendigo)

Eredeti forrás:

Shockmagazin

 

Az Újságcikkek eredeti méretben letölthetők innen:

Archív Újságcikkek

 

 

 

X Kritikák

Station X Kritikák