KEN
(2001)

 

 

STATION X

Ken - 2001

 

Felvétel és keverés: ZoZound Home Studios & Atlantis Room - 2001.
Dobprogram, hangszerelés és keverés: Barabás György, Barabás Péter, Cseke Ferenc, Hajas Zoltán

A felvétel során a következő hangszereket és tartozékokat használtuk:
Ibanez, Jackson, Fender, Yamaha, Laney, Johnson, Marshall, Digitech, Korg, Roland, Casio, HM Classical Guitar, Earnie Ball & D'addario Strings, Magix Music Maker, Cakewalk Midi Sequencer, Soundforge

Zene:

Cseke Ferenc (Tavasz)
Barabás Péter (Nyár)
Barabás György (Ősz)
Hajas Zoltán (Tél)

Szöveg:

Plesz Ákos (Nyár, Ősz, Tél)
Cseke Ferenc (Tavasz)

Borító: Barabás Péter - Barabás György

Néhány szó a dalokról:

A Station X első demója, ami hivatalosan is megjelent kazetta formátumban, Hajas Zoltán ötletéből született meg. Zoli feldobta, hogy mi lenne ha megzenésítenénk az évszakokat? A koncepció eleve adott volt, hiszen a zenekar is pont négy tagú és ráadásul mind a négyen különböző személyiségek is vagyunk. Annak ellenére, hogy az ötlet nem volt túl eredeti, mindenkinek tetszett, és örömmel ugrottunk bele a kihívásba és még azon sem kellett sokat vitatkoznunk, hogy ki, melyik évszakot akarja majd megzenésíteni... Mivel ez volt az első komolyabb megnyilvánulásunk, (aminek mi magunk voltunk a "producerei" is) magán hordozza az összes tapasztalatlanságból eredő hibát, amit egy kezdő zenekar és annak önfejű zenészei elkövethetnek. Itt leginkább a kezdetleges hangszerelési megoldásokra és a zeneszerzést még csak próbálgató, de lelkes csapatra próbálok célozni ezzel.
Tapasztalatlanság ide vagy oda, végeredményben izgalmas, eredeti és komplex dalok születtek, amelyek mindegyike instrumentális és mindegyikhez tartozik egy vers is, amit Plesz Ákos és jómagam írtunk. A verseket innen letöltheted.
A KEN albumcímet Barabás Peti találta ki, ami egy japán szó és valami olyasmit jelent, hogy "Élmény", egy villámszerű élmény, egy pillanatnyi üzenet, egy pillanatnyi megvilágosodás. Azért van rá szükség, hogy tudjuk, mi rejtőzik bennünk, kik vagyunk, miért küzdünk, s mivé leszünk majd utunk végén.

 

Barabás György - Billentyűs hangszerek, dobprogram
Barabás Péter - Basszusgitár
Cseke Ferenc - Szóló és Ritmusgitár, Akusztikus gitár, dobprogram, billentyűs hangszerek
Hajas Zoltán - Ritmus és szólógitár, Akusztikus gitár

 

Köszönjük:

Berecz Sándor, Markovics Márk, Plesz Ákos valamint a családtagjaink és barátaink önzetlen segítségét.

 

Tavasz  (11.05)
/Cseke F./

A tavaszt, mint évszakot megzenésíteni, izgalmas feladatnak ígérkezett. Az eddigi hagyományosnak mondható 3-4 perces dalokban való gondolkodást jegeltük és mind a négyen egy-egy monumentális dalmonstrumot faragtunk az évszakokról. Ennek a dalnak a hossza is 11 perc fölé nyúlik, ami egy hangulatos akusztikus bevezetővel indul, és felszabadult, vidámnak mondható riffekkel folytatódik, amit egy ősi Nightwing témából mentettem át ide. A billentyűk nagy részét itt én játszottam fel, kivéve a szólókat, amiket Gyuri a dal vége felé beinduló progos részre játszik. A dallamos riffek és szólók folyamatosan váltakoznak és a dal közepénél egy akusztikus és elektromos gitárszólóval is felelgetek magamnak. A legvégén terces szólót játszok, majd szintén egy akusztikus, bontogatós levezetővel ér véget a dal. A megszólalás és a kidolgozatlan témák hagynak "némi" kívánnivalót maguk után...

 

Nyár  (9.13)
/Barabás P./

A hangszerelés és az arányok ennél a dalnál sem tökéletesek, a cinek csörömpölnek, a dobgép puttyogós, a vékony gitár és szintihangzásról nem is beszélve... Peti jegyzi ezt a dalt, ami lendületesen indít, és a 9 perc körüli hosszúságban nagyon sok minden történik. A kezdeti lendületet mindjárt meg is töri egy nyári vihar előtti csendet lefestő téma, ami a hőségnek köszönhetően nyúlós, kínzó, szaggatott basszusvariációkra épül. Erre a feszült témára játszunk Gyurival "kínlódós" szólókat, amiből a végén kifejlődik a vihar. A mennydörgés és eső után felszabadult hangulatban fokozódik tovább a dal és örömzenélés következik, amit megkoronázunk, gitár, basszus és szintiszólókkal. Mikor a gyors résznek hirtelen vége szakad, Gyuri egy hangulatos szintiprüntyögésére újabb gitárszólót "engedélyezett" a dal eredeti szerzője. A vihar elvonulásával ismét beköszönt a hőség és a dal elérkezik a pazar, progos végkifejletéhez.

 

Ősz  (9.44)
/Barabás Gy./

Gyuri akarta megzenésíteni az őszt és mi örömmel elfogadtuk döntését.:) A melankólikus felvezetés után, klasszikus csemballó alapokra, ikerszólót játszunk Zolival. Az érzelmes zongora bontásokra épülő rész előtt, egy jól sikerült dallamos szólót pengetek, ami után megint visszatér az elején felvezetett szomorkás téma, amiből egy progresszív hammondos rész bontakozik ki, majd egy őrült Gyuri wah-szóló, ami után hirtelen váltással ismét én szólózok tercben. Ezt követi egy újabb dallamos, terces billentyű-gitár szóló, majd egy klasszikus "nagyzenekari" szomorú levezető. Ebben a nótában már érezhető volt Gyuri klasszikus zenékhez való vonzódása és a billentyűs hangszerek felé kibontakozó szerelme.:)

 

Tél  (11.23)
/Hajas Z./

A Tél megzenésítése Hajas Zoli "tollából" született meg és még az előző évszak szomorkás színeinél is súlyosabb érzelmeket hoz felszínre... Mindjárt szembesülünk is ezzel a nyomasztó hangulattal az akusztikus felvezetőnél, amelyet súlyos riffek robbantanak szét. Ezen túlmenően egyeseknek az is feltűnhet, hogy ennél a dalnál a hangszerelés és az arányok is valahogy jobban sikerültek, ami talán annak köszönhető, hogy ezt a tételt fejeztük be utoljára. A hóvihar után is folytatódnak a bonyolult és terces riffek, Gyuri pedig fokozza a szigorú hangulatot az aláfestő szólamokkal. Zoli is elragadtatja magát egy szólóra a saját dalában, de természetesen még ezután is folytatódnak a komplex, témahalmozós részek a végtelenségig. Közben Gyuri és én elmebeteg szólókat játszunk, és a szinti ebben a nótában is ezerféle hangszínt felvonultat. A dal végén itt is kibontakozik egy billentyű-gitár szóló, aztán a levezetőben felcsendülnek az előző évszakok "visszatérő" motívumai. A lényeg, hogy Zoli elérte a célját e dalmonstrummal: tömör és rideg "rifforgiája" tökéletes képet fest a hideg, fagyos és reménytelen téli napokról.

 

 

 

Zene