UNLIMITED FRONTIERS
(2005)

 

 

 

 

Unlimited Frontiers - 2005
(Végtelen határok)

 

A felvétel és a keverés az Atlantis Room-ban készült 2005 Január és Május között.
Hangszerelés, keverés, dalírás, gitáron, basszusgitáron ill. billentyűs hangszeren közreműködés: Cseke Ferenc
Kivétel az "And Chicken For All" című dal amit Cseke Ferenc, James Hetfield, Lars Ulrich és Kirk Hammett írt.
Továbbá a "Struggle Against the Ocean" című dal második szólóját Gyenes Attila (Landmine) http://landmine.uw.hu/ és az "Unlimited Frontiers"
dal billentyű szólóját Barabás György (G) komponálta és játszotta el.

A felvétel során a következő hangszereket és tartozékokat használtam: Jackson Guitars, Hohner Bass Guitars, Roland Keyboards, Digitech Guitar Processor, Stagg Classical Guitars, Earnie Ball, D'addario & Fender Strings, Magix Music Maker, Cakewalk 8.0 Midi Sequencer, Soundforge 4.5 + Ibanez Guitars (Gyenes Attila) & Korg (Barabás György)

Néhány szó a dalokról:

Ennek az albumnak a zenei anyagával összességében már majdnem elégedett vagyok...:))) Leszámítva persze a dobhangzást, ami ismét nagyon el van rontva. Habár ez alkalommal egy komolyabb Korg szintetizátor hangszínein szólalnak meg, ennek ellenére túl hangos lett a lábdob és a pergő hangzása is kritikán aluli. A többi hangszer viszont aránylag szépen szól, azonban a gitárokban sajnos még mindig nincs elég dög. A "The Loss of Abilities"-hez hasonlóan az "Unlimited Frontiers" is egy konceptalbum, ámde ez úgy zenei értelemben, mint ahogyan az előbbi nem. A dalok címeiben sincs semmiféle összefüggés, csupán a zenei tartalom képez koncepciót úgy, hogy nagyon sok a visszatérő motívum, melyek sokszor eltérő felfogásban és hangszerelésben nyilvánulnak meg. A "Végtelen Határok" cím is a zene univerzális, szabadon alakítható jellegére utal, ami gyakorlatilag végtelen lehetőségek tárházát is jelenti az alkotónak. Ennek megfelelően nagyon színes és változatos lett ez az anyag, hiszen a jelenlévő stílusbeli különbségeket is próbáltam úgy összeolvasztani, hogy a teljes album egy nagy, mindennel összefüggő zenei egységet képezzen. Ezúttal vendégzenészek is szerepelnek az albumon: Gyenes Attila a jelenleg egyszemélyes Landmine zenekarból, illetve Barabás György (G) a volt Station X-ből erősítik az anyagot egy-egy gitár- és billentyűszólóval.

 

 

Pleasure Delayer  (4.14)
(Örömódázó)
/Cseke F./

Gong beütéssel és keleties motívumokkal kezdődik, majd egy feszültség keltő témából lendületes, melodikus rockdallá bontakozik ki a felvezető tétel. A zongora bontások nagyon halkan végigkísérik szinte az egész nótát, de azért leginkább a gitárok dominálnak, melyek szinte folyamatosan dúdolható témákat játszanak. Úgy érzem, hogy ez egy elég jól sikerült darab lett (csak ne hallanám azt a fránya dobgépet), ezért az sem véletlen, hogy a Station X jubilumi koncertjén is eljátszottuk a zenekar - már nélkülem alkotott - Surrender Your Mind-jával egyetemben.

 

Struggle Against the Ocean  (8.27)
(Küzdelem az óceán ellen)
/Cseke F./

Nyugodt, visszafogott hangulattal indul ez az egyszerre több zenei motívumot is felvonultató szerzemény. Eleinte harmónika hangjai hallhatók egy képzeletbeli óceán partjainál, amely tulajdonképpen a nóta főtémáját játsza. A dal a folytatásban higgadtan építkezik, majd viszonylag egyszerű, basszus alapokra helyezett motívumokban folytatódik. Gyenes Attila budapesti zenész és gitártanár szólója is ebben a nótában hallható 2.22 perc-től 3.05 -ig, majd a dal második fele akusztikus gitárral indít, amelyből egy durvulat metálos riffelés bontakozik ki. Ez utóbbi aztán egy végletekig felgyorsított szóló orgiába torkollik, amellyel talán képes voltam érzékeltetni az óceán mindent elsöprő, kíméletlen hullámait...

 

XTC  (5.31)
(Extázis)
/Cseke F./

Ismét fogós riffek csörgedeznek elő a gitárokból, rögtön a nóta felvezetőjében, amit aztán hirtelen higgadt és nyugalmat árasztó akusztikus bontások és szólók váltanak fel. A szóló a "Struggle..." visszatérő fő dallamát játsza, de teljesen más alapokra és akkordokra. A szerzemény fő témáját egy helyen reggae alapokra is átültettem, azonban a dal mégis inkább a '70-es évek progresszív rockzenéinek sajátosságaival folytatódik: összetett riffek, dallamos szólók, lendületes ritmusok és többször visszatérő melódiák uralják a terepet. Olykor ennyi is elegendő a létező leghatásosabb lelki megtisztuláshoz: az Extázis-hoz...

 

And Chicken For All  (1.53)
(És csirkét mindenkinek)
/Cseke F.-J. Hetfield-L. Ulrich-K. Hammett/

...És akkor itt hallható a kakukktojás (vagy inkább csirketojás???) ami lényegében egy zenei poén. Csipogós hangszínekkel szólalnak meg a gitárok, melyek akár még egy jó értelembe vett idegbeteg rajzfilmben is jól hangzanának... Egyesek szerint az Unlimited Frontiers komoly mondanivalójába nem is igazán illik bele ez a dalocska, ámde én úgy gondolom, hogy a "Végtelen Határok" zenei koncepciójába egy kis humor, egy falatnyi zenei geg is bőven elfér. Ez utóbbiból az is kiderül, hogy én nem vagyok hajlandó semmilyen skatulyába besorolni magam, és próbálom azt sugallni, hogy számomra a zene egy egységes, határokat nem ismerő, univerzális fogalom, amit lehetetlenség bármilyen szabályokkal és törvényekkel "korlátozni"... Nem beszélve arról hogy egy ilyen ötletet kár lett volna veszni hagyni. Sőt! E dal hatására a későbbiekben egy teljes lemezt is megalkottam "Chickenomania" címmel, ahol klasszikus rock dalok átértelmezései hallhatók csirkecsipogós verzióban. Jelen szerzeményben pedig még a Metallica ...And Justice For All című klasszikusának motívumait is beleszőttem a nóta végére...

 

Altar of Silence  (4.27)
(A csend oltára)
/Cseke F./

Ezoterikus és sejtelmes introval indul, majd kellemes zongora hangokkal folytatódik ez a szerzemény, ami aztán fokozatosan terebélyesedik majdhogynem szimfónikus zenekari hangszerelésig. A "Pleasure Delayer" dallamai is visszaköszönnek egy alkalommal, teljesen más jellegű motívumokban.

 

Unlimited Frontiers  (19.50)
(Végtelen határok)
/Cseke F./

 

A lemez végére pedig az eddigi legmonumentálisabb szerzeményem került, amire egy kicsit talán még büszke is vagyok (csak azt a fránya puffogós dobgépet ne hallanám...). Itt megtalálható szinte minden, ami erre az albumra és az eddigi munkásságomra jellemző, azt viszont talán senki sem gondolta volna, hogy e "nyúlfarknyi" dalocska alapjait kábé két nap alatt megírtam. Pedig nagyjából ennyi idő alatt össze is állt szinte a teljes dal szerkezete a fejemben. A megvalósítás persze rengeteg időmet felemésztette és elmondhatatlanul sok munkát fektettem bele, mire megszületett a végleges verzió. Némi belső információ is talán elfér ehhez az összetett dalhoz: A szeles, kietlen pusztaság közepén megszólaló gitárhangok megadják a kellő hangulatot, ami után az "Altar of Silence" és a "Pleasure Delayer" visszatérő dallamai szólalnak meg másfajta értelmezésben. Ezután az "XTC" riffjei vannak kicsit megbonyolítva, majd ismét az "Altar..." zongorája köszön vissza, amire a másik vendégzenész (Barabás György) szinti dallamai úsznak be a 6.46-ik perctől, 8.45-ig. Szigorú Metallicá-s riffek váltják fel Gyuri szép és technikás szólóját, amelyek alatt a "Passió" című film egyes jelenetei is hallhatók. Az ezután következő rész (ahol a harangozás elkezdődik) eléggé hangulatosra sikeredett: nagyon misztikus és félelmetes aura lengi körül, melyet egy megbonyolított, technikás rész követ, majd újból visszatér a "Struggle..." fő dallama, de ezúttal nagyzenekari hangszerelésben. S ha valaki úgy gondolja, hogy itt vége lesz a dalnak, az nem jól gondolja, ugyanis a "Pleasure..." dallamai újra felcsendülnek akusztikus gitárral, majd az "Altar..." visszatérő zongora hangjai közben, az énekesmadarak királya: a fülemüle is felmutat néhány dalfoszlányt bámulatos repertoárjából... Ezt az utolsó dalt elküldtem Arjen Anthony Lucassennek a legendás Ayreon zenekar létrehozójának is, aki Messengeren üzent nekem vissza: (!!!)

 

 

 

 

 

Zene